Tuchtrecht
Leereffect: plan van aanpak laten lezen voor verzending naar de rechtbank
Een van de doelstellingen van het tuchtrecht is dat je als jeugdprofessional kunt leren van de toetsing van het professioneel handelen door het tuchtcollege. Uit de evaluatie van het tuchtrecht is gebleken dat het leereffect van het tuchtrecht nog niet optimaal is. Wij delen daarom graag onderdelen uit tuchtzaken die volgens ons kunnen bijdragen aan dit leereffect.
Plan van aanpak
Moet je een plan van aanpak aan ouders laten lezen vóór verzending naar de rechtbank? Dat was in een tuchtzaak niet gebeurd en het plan bevatte een onjuiste beschrijving. Na aanpassing van deze beschrijving is een nieuwe versie naar de rechtbank toegestuurd.
Overwegingen College van Toezicht SKJ
In een zaak waarin dit speelde overwoog het College van Toezicht SKJ als volgt: ‘De GI moet verantwoorde hulp verlenen en daar maakt het werken op basis van een plan van aanpak onderdeel van uit (artikel 4.1.1 en artikel 4.1.3 Jeugdwet). Van een goed hulpverlener wordt verwacht dat hij zorgvuldig overlegt met (de jeugdige en) de ouders over het plan van aanpak. Dit volgt niet alleen uit de Jeugdwet, maar ook uit artikel G van de Beroepscode voor de Jeugd- en Gezinsprofessional (Overeenstemming/instemming omtrent hulp- en dienstverlening). Uit artikel M van de Beroepscode (Verslaglegging/dossiervorming) volgt dat de jeugdprofessional de (jeugdige) cliënt de gelegenheid moet bieden tot inzage in en aanvulling of correctie van het dossier. Daar valt ook het plan van aanpak onder.’
‘Nu de jeugdprofessional direct alles in het werk heeft gesteld om een mogelijk nadeel voor de ouder te keren, de jeugdprofessional excuses heeft aangeboden en de rechtbank geen kennis heeft genomen van de versie van het plan van aanpak zoals aanvankelijk was ingediend, is het College van oordeel dat de jeugdprofessional onder de gegeven omstandigheden geen tuchtrechtelijk verwijt gemaakt kan worden.’
Tip voor de professional
Het is – op grond van de wet en de beroepscode – verplicht om de het plan aanpak ter nalezing en correctie op te sturen aan de (gezaghebbende) ouders en betrokken jeugdige van 12 jaar en ouder, hun reactie te verwerken en vervolgens het plan van aanpak definitief te maken en aan de rechtbank toe te sturen.
Mocht dit toch niet goed zijn gegaan – en is bijvoorbeeld een verkeerde beschrijving opgenomen – maak dit dan bespreekbaar met je cliënten en onderneem actie.